В ежедневието ни възникват различни ситуации, които могат да наложат нуждата от спешна помощ. Благодарение на единния европейски телефон 112, всеки ден се спасяват хиляди животи – чрез него гражданите могат да получат съдействие от полицията, спешната медицинска помощ, спасителни служби, пожарната, а в някои случаи дори да бъдат насочени към частни линейки за по-бърза и специализирана реакция.
Този номер е единен за всички страни членки на Европейския съюз и за първи път е въведен през 1991 година. С негова помощ се разрешават множество критични ситуации – именно по тази причина 11 февруари е денят, в който обръщаме внимание на неговия принос и важност.
Телефон 112 започва да се използва в България от 2008 година насам. В страната има няколко основни центъра, които поемат сигналите и по този начин осигуряват пълно покритие за цялата територия. Те се намират в София, Бургас, Варна, Кърджали, Монтана, Русе.
Малко повече за телефон 112
До 1991 година всяка страна-членка на Европейския съюз разполагаше със свои собствени телефони за отделните служби, свързани със спешната помощ. Това, разбира се, създаваше известни неудобства, тъй като в ежедневието се случват ситуации, налагащи помощта на повече от една служба.
Неефективната комуникация между службите създаваше забавяне, като налице беше и значителна липса на координация между страните.
Въвеждането на телефон 112 за членките на Европейския съюз със сигурност доведе до по-добро и по-бързо обслужване на гражданите. Създаването на единен номер за спешни случай значително улеснява и туристите, тъй като не е необходимо да бъдат запознати с телефоните в конкретната страна, които отговарят за полиция, медицинска помощ, пожарна, спасителни служби – само трябва да наберат 112 и да обяснят какъв е случаят им.
Сред предимствата на спешния телефон 112 е, че можете да се свържете със спасителните служби при лош обхват на мобилната мрежа. Любопитно е да отбележим, че можете да се обадите на спешния телефон дори и без SIM карта, стига телефонът да засича някаква мобилна мрежа. А ако пък Вашият телефонен оператор няма покритие, има друга налична мрежа, то Вашето устройство ще използва тази мрежа за извършване на спешното обаждане. При липса на каквато и да е мобилна мрежа обаждането не е възможно.
Допълнително, при обаждане на 112 се прилага телефонен триаж – система за предварителна оценка на спешността на случая, която позволява на операторите да приоритизират обажданията и да насочат най-бързо нужните ресурси според тежестта на инцидента.
Ден на телефон 112 в България
Днес ще бъде направен отчет как е работила системата за спешни ситуации през изминалата 2024 година. Ще бъдат представени резултатите и тенденциите от работата на спешния телефон, като ще бъде обърнато внимание и на трансграничните обажданията, исканията за въздушна медицинска помощ.
Важно е да отбележим, че за да работи правилно и за да помогне на възможно най-много хора, системата не бива да бъде затрупвана с фалшиви обаждания.
Препоръчваме да се свързвате с този телефон само при истинска нужда, а дори и да сте набрали 112 погрешка, не затваряйте – уведомете операторите, че няма спешен случай!