По закон единствено и само Центровете за Спешна медицинска помощ имат право да извършват спешна помощ и тя е безплатна.
Всички ние сме свикнали да звъним на Спешна помощ за какво ли не, но това определено не е редно. Така ние ги натоварваме с неспешни случаи и когато наистина има спешен случай, то те ни отказват, казват че няма свободна линейка или се налага да чакаме твърде дълго.
Когато се обадим на спешна помощ, те извършват телефонен триаж на случая. Какво означава триаж, чрез контролни въпроси те установяват състоянието ни – дали сме спешен случай или не. Ако телефонния триаж установи че не сме спешен случай те ни отказват.
Сами трудно ще преценим дали е спешен случай, но ето някои насоки
- Случаи в следствие на катастрофа, пожар, инцидент, авария, обгазяване, стрелба или тежка травма;
- проблем с дишането/задух;
- кървене, силно или слабо, ако става въпрос за много възрастен или дете;
- проблеми със сърцето, включително болка/минали заболявания, спиране;
- отравяния/поглъщания/предозиране;
- алергия;
- давене;
- безсъзнание/припаднал;
- гърчове;
- изгаряне, сериозно или включва обширна част от тялото;
- тежка фрактура;
- раждане по спешност;
- съмнение за инсулт;
- ужилване/ухапване;
- сърдечен/дихателен арест;
- задавяне/обструкция на дихателните пътища;
- измръзване.
Разбира се случаите на влошено здравословно състояние на възрастни и деца се приоритизират.
Всички случаи на грипоподобна симптоматика, разстройство, повръщане и други подобни, не се считат за спешни, стига да не са усложнени. Те се считат за неотложни и не попадат в задълженията на спешната помощ. В такива случаи и в случаи за които телефонния триаж е установил че не е спешен спешна помощ ни отказват.
Тогава на помощ идват частните линейки. Това са линейки, които не са собственост на държавата и от там идва общо известното им название „частни линейки“. Те изпълняват изключително важна функция, като брънка от общото здравеопазване.
За какво се използват частните линейки и каква им е функцията
- най-общо казано частните линейки са за транспортиране на всички лица, които не могат да се превозят в седнало положение
- всеки път, когато ви откажат от спешна помощ и вие не сте в състояние да отидете сам до болница
- когато ви изписват от болница без до може сам да ходите
- когато трябва да отидете до болница, хоспис или друг вид лечено заведение, а сами не можете да отидете и ви е нужна помощ
- за да приберете вашите близки от друго населено място или дори от чужбина
- имате необходимост от неотложна помощ в къщи – по горе разгледахме че всички случаи, които не са спешни попадат в графа неотложни. Ето тук е и ролята на частните линейки, които с необходимото оборудване и медикаменти могат да дойдат в дома ви и само ако е необходимо да ви закарат до болница.
При частните линейки, както при такситата има тъй наречените „копърки“. Това обикновено са бивши санитари, шофьори или други служители на спешна помощ или спешните отделения са си закупили по една линейка и извършват медицински транспорт.
Но на първо място по финансови причини линейките са изключително стари. Защо е лошо да са стари линейките – с напредване на новите технологии производителите се стараят да осигурят максимален комфорт на пациента по време на превоз. Това е важно не само заради комфорта, но и например в случаите на счупване да няма допълнителни травми или размествания. Разбира се на никой няма да му е приятно да изпитва допълнителна болка. Т.е. винаги е желателно да гледаме да са нови и модерни.
При „копърките“ липсва оборудване или то е изключително старо и не работещо, или е поставено просто за да ви заблуди. Дори и да има оборудване и то да бъде използвано е изключително опасно, защото при „копърките“ липсват въведени санитарно-хигиенни правила относно оборудването, а и като цяло за линейките.
Често сме виждали как шофьор на линейка измива мущука на кислородната система на чешмата, а той е еднократен и трябва да бъде нов за всеки пациент. При „копърките“ няма контрол, те не се дезинфекцират и съществува голяма опасност да слезете от линейката по-болен от колкото са ви качили. Това е само простичък пример за опасностите, които крият „копърките“.
Друг сериозен проблем е липсата на медицинско лице. Често самите шофьори на „копърките“ обличат бели престилки и ви заблуждават че са лекари и ние няма как да проверим това, а и напълно разбираемо че при тях няма лекари, като няма уважаващ се себе си лекар да стои цял ден в линейка, която е раздрънкана, стара, без оборудване и т.н.
Обратното е при големите специализирани фирми. Там линейките са нови, напълно оборудвани за всякакви случаи, въведени са правила за работа, разполагат с различни медицински лица от реаниматори, през специалисти, общопрактикуващи лекари и т.н. Поради всичко това бъдете внимателни, когато избирате частна линейка. Не се доверявайте на визитки или услужлив медицински персонал, който ще ви извика линейка, те обикновено викат „копърки“ на свой приятел.
Предварително проучете въпроса, за да когато се наложи да имате готовност. Дори си запишете телефон на частни линейки в телефона, а не в паниката да търсите такива, да ровите в интернет или във фейсбук. Изберете голяма фирма с поне няколко линейки.
Най-голямата фирма е „ЕНА първа помощ“, над 23 години в бранша и разполагаме с над 130 линейки.
ЗА ЧАСТНИ ЛИНЕЙКИ „ЕНА ПЪРВА ПОМОЩ“
- нови линейки
- над 130 линейки на Ваше разположение
- модерно оборудвани в повече от стандарта и наредбите
- висококвалифицирани опитни екипи – мили, сърдечни, човечни, добронамерени и отзивчиви
- въведени стандарти за качество и правила за санитарно-хигиенни условия
- въведен Немски модел на работа
- БЪРЗИ
- ДЕНОНОЩНИ
- гарантирани ниски цени
- различни начини на плащане – в брой, по банка или на ПОС терминал
- GPS контрол върху всички екипи
- лицензирани, регистрирани
- осигурен достъп до лечебни заведения
КАК ДА НИ ПОВИКАТЕ ЕНА ПЪРВА ПОМОЩ
Денонощно на телефони *1111 (без увеличение) или 0882 001 110.
Запишете си нашите телефони. Не се знае кога ще Ви потрябват. В паниката човек бърза и е объркан. Когато бързате да извикате линейка едва ли ще се сетите за този пост.